فوت و فن پخت برنج

پختن برنج,نحوه پخت برنج

طرز پخت برنج ایرانی

برنج یکی از مهم ترین غذاهای ایرانی است و آشپز باید با طرز پخت برنج آشنا باشد.

طرز تهیه برنج کیت:

برای پخت برنج به صورت کته یا دمپختی، ابتدا برنج را تمیز کرده و بشویید و سپس بگذارید خیس بخورد. بعد از 1 الی 2 ساعت آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل پلوپز بریزید و مقداری نمک اضافه کنید و فکر کنید اگر نمک زیاد بزنید برنج شما شور می شود پس حتما مقدار نمک را بچشید و زیاد کنید. کم کم. کمی روغن اضافه کنید به اندازه انگشت سبابه آب سرد روی برنج می شود. و سپس آن را به آرامی هم بزنید.

اگر مقدار برنج بیشتر باشد برنج شما نرم و رنده می شود و اگر مقدار برنج کمتر باشد برنج شما سفت و زنده می گویند.

پس از آن شعله زیر قابلمه را روشن کنید، بهتر است برنج خود را به هیچ وجه هم نزنید و اجازه دهید آب آن کاملا کشیده شود و در نهایت اگر می خواهید برنجتان قالبی شود دور آن را روغن بریزید و اگر می خواهید قالب بزنید برنج را از وسط قابلمه جمع کنید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید.سپس آن را در قابلمه بخارپز قرار دهید و اجازه دهید بخار از در قابلمه خارج شود، سپس حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید برنج حدود 30 دقیقه دم بکشد.

پخت برنج,طرز پخت برنج

طرز پخت برنج

بیشتر بخوانید:  چند ادویه میگو

آموزش پخت برنج ایرانی:

برای پخت برنج ایرانی ابتدا چند ساعت قبل از پخت برنج را تمیز کرده و بشویید و بگذارید خیس بخورد سپس در قابلمه مناسبی آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا آب بجوشد سپس آب برنج را آبکش کرده و برنج را بپزید. برنج. در آب جوش و کمی نمک اضافه کنید و آرام آرام هم بزنید تا برنج نشکند. بعد از جوشیدن برنج مدام آن را چک کنید، لبه های برنج نرم و وسط برنج کمی سفت شود. بعد از اینکه پخت برنج به این حد رسید، قابلمه را زیر شیر آب سرد قرار دهید و مقداری آب سرد در آن بریزید تا برنج بهتر رشد کند، سپس برنج و آب آن را در صافی بریزید، برنج را بچشید، اگر شور بود. روی آن آب بریزید تا شوری آن از بین برود و اگر لعاب برنج دارید باید آن را بشویید زیرا این لعاب برنج باعث چسبندگی برنج می شود.

بیشتر بخوانید:  فواید و ارزش غذایی لوبیا قرمز

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و مواد را کف قابلمه بریزید سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و با کاردک تپه ای درست کنید تا برنج دور قابلمه به هم نچسبد.سپس برنج را چند سوراخ ایجاد کنید و مقدار کمی آب و روغن داخل برنج بریزید و روی قابلمه را شعله بگذارید و شعله را زیاد کنید، وقتی بخار از قابلمه خارج شد یا بعد از چند لحظه دست خود را خیس کنید و لمس کنید. دیوار اگر جوشید شعله را کم کنید تمرکز کنید فکر کنید بخار داخل قابلمه گیر می کند وگرنه برنج شما بخار نمی کند.

پختن برنج,نحوه پخت برنج

روش های پخت برنج ایرانی

بیشتر بخوانید:  خواص سمنو

نکاتی برای پخت برنج:

• برای پختن برنج هندی یا پاکستانی در زمان جوشیدن، دقت کنید که نیمی از برنج نه سفت باشد و نه خیلی نرم، سپس آبکش کنید.

• میزان جوشیدن برنج ایرانی کمتر است.

• برای طرز پخت برنج چمپا یا طرز پخت برنج جنوبی توجه داشته باشید که این برنج ها از قبل نرم می شوند و نباید از آنها غافل شوید.

• اگر احساس می کنید در طول روز پخت برنج را کمی دیر برداشت کرده اید از ریختن آب و روغن روی برنج خودداری کنید.

اگر می خواهید از پلوهای مخلوط استفاده کنید، ابتدا باید برنج را آبکش کنید.

.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …