روغن کنجد و خواص

یکی از فواید روغن کنجد خاصیت ضد سرطانی آن است.

خواص روغن کنجد

خواص تغذیه ای گیاه کنجد باعث شده است که برخی از روغن های آن «ملکه دانه های روغنی» نامیده شوند. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و خواص بی نظیری است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

روغن کنجد چه مواد مغذی دارد؟

روغن کنجد حاوی ویتامین E است که می تواند از سلول های پوست در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی مانند اشعه UV، آلودگی و سموم محافظت کند.

روغن کنجد همچنین حاوی چندین ترکیب فنلی است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می دهد. این ترکیبات عبارتند از:

توکوفرول

پینورسینول

کنجد

سزامولین

سزامینول

کنجد

همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب کننده های موثری هستند که می توانند پوست را انعطاف پذیر، نرم و مرطوب نگه دارند.

اسید اولئیک

اسید پالمیتیک

استیک اسید

اسید لینولئیک

خواص روغن کنجد,روغن کنجد

از خواص روغن کنجد می توان به مفید بودن آن برای قلب اشاره کرد

انواع خواص روغن کنجد

یکی از ویژگی های روغن کنجد این است که سرشار از آنتی اکسیدان است.

روغن کنجد حاوی کنجد و کنجد است، 2 آنتی اکسیدان که می توانند اثرات زیادی بر سلامت شما داشته باشند.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما می تواند منجر به التهاب و بیماری شود.

یک مطالعه یک ماهه روی موش ها نشان داد که مصرف مکمل های روغن کنجد از آسیب سلول های قلب محافظت می کند.

در همان مطالعه، تلاش آنتی اکسیدانی در موش هایی که 2 تا 5 میلی لیتر روغن کنجد به ازای هر پوند (5 تا 10 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن در روز دریافت کردند، افزایش یافت.

روغن کنجد در صورت استفاده موضعی می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. 1 مطالعه روی موش ها نشان داد که می تواند با مهار ترکیباتی مانند گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شوند، آسیب سلولی را کاهش دهد.

این روغن خاصیت ضد سرطانی دارد.

آنتی اکسیدان هایی که از آنها صحبت می کنیم دارای خواص ضد سرطانی هستند.

کنجد ۱ لیگنان اصلی دانه کنجد است و به دلیل خواص ضدالتهابی و ضدالتهابی که دارد نقش محافظتی در بدن دارد.

این می تواند مراحل مختلف سلول ها را تنظیم کند و می تواند به عنوان اولین عامل شیمی درمانی در درمان پیشگیری از سرطان عمل کند.

آنزیم اکسید کننده سزامین نام دارد که خواصی مشابه کنجد دارد و می تواند به عنوان یک عامل شیمی درمانی در تشکیل تومور استفاده شود.

خواص روغن کنجد خوراکی,روغن کنجد خواص

دوستی با خواص روغن کنجد

دارای خواص ضد التهابی قوی است.

التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، بنابراین مهم است که آن را تا حد امکان محدود کنید.

روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد از دیرباز در طب سنتی تایوانی مورد استفاده قرار می گرفته است و برای درمان آرتروز، دندان درد و خراش استفاده می شده است.

اخیراً مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده‌اند که روغن کنجد می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی باشد.

برای قلب شما خوب است

1 تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است.

روغن کنجد حاوی 82 درصد اسیدهای چرب غیراشباع است.

به ویژه، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است.اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی غیراشباع چندگانه هستند که برای رژیم غذایی شما ضروری هستند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری قلبی دارند.

تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که روغن کنجد می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و حتی کند کردن رشد پلاک در رگ ها کمک کند.

بیشتر بخوانید:  فواید كلم بروكسل

در واقع، هنگامی که به جای روغن های چربی اشباع استفاده می شود، می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

یک مطالعه یک ماهه روی 48 بزرگسال نشان داد کسانی که 4 قاشق غذاخوری (59 میلی‌لیتر) روغن کنجد مصرف کردند نسبت به افرادی که روغن زیتون مصرف کردند، کاهش بیشتری در کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید داشتند.

یکی از خواص روغن کنجد کاهش فشار خون است

کاهش فشار خون بی دلیل نیست که در زمان های قدیم از روغن کنجد در آشپزی استفاده می شده است. بر اساس تحقیقات یک محقق هندی، روغن کنجد به عنوان یک روغن خوراکی باعث کاهش فشار خون، کاهش پراکسیداسیون لیپیدها و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود.

فوایدروغن کنجد,فوايد روغن كنجد

یکی از خواص روغن کنجد خوراکی کنترل قند خون است

می تواند به کنترل قند خون کمک کند.

روغن کنجد ممکن است از تنظیم قند خون سالم پشتیبانی کند، که به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مهم است

یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش‌های دیابتی با رژیم غذایی حاوی 6 درصد روغن کنجد به مدت 42 روز، قند خون را در مقایسه با موش‌هایی که روغن کنجد مصرف نمی‌کردند، کاهش داد.

روغن کنجد حتی ممکن است در تنظیم طولانی مدت قند خون نقش داشته باشد.

به مبارزه با استرس و افسردگی کمک می کند.

روغن کنجد حاوی 1 اسید آمینه به نام تیروزین است که به طور مستقیم با تلاش سروتونین در ارتباط است. سروتونین 1 یک انتقال دهنده عصبی عصبانی است که بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارد. عدم محدودیت شما می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. به گفته متخصصان، خوردن غذاهایی که به تولید سروتونین کمک می کنند، می توانند به شما کمک کنند احساس مثبت داشته باشید و استرس مزمن را از بین ببرید. روغن کنجد برای آن مفید است.

می تواند به درمان آرتروز کمک کند.

آرتریت تقریباً 15 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد و یکی از علل شایع درد مفاصل است. در چندین مطالعه روی جوندگان نشان داده شده است که روغن کنجد برای آرتریت مفید است.

اگرچه مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن کنجد می تواند آرتروز را تسکین دهد، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

روغن کنجد منبعی غنی از داروی ضد سم است.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از آسیب سلولی که می تواند در اثر استرس های محیطی یا سایر استرس های اکسیداتیو ایجاد شود، جلوگیری کرده یا حداقل آن را به تاخیر می اندازند.

سلول ها چیزی به نام رادیکال های آزاد تولید می کنند که مواد زائدی هستند که هنگام خوردن غذا در بدن ظاهر می شوند.

گاهی اوقات بدن نمی تواند این مواد اضافی را به موقع و موفقیت آمیز دفع کند که باعث آسیب به سلول ها و عملکردهای بدن می شود.

هنگامی که در معرض منابع خارجی مضر مانند دود، اشعه ماوراء بنفش یا سایر منابع آلودگی قرار می گیرید، مقدار مواد اضافی می تواند افزایش یابد.

روغن کنجد منبعی غنی از 2 آنتی اکسیدان قوی به نام های سزامول و سزامینول است که به عنوان آنتی اکسیدان بدن را تقویت کرده و به دفع مواد اضافی در بدن ما کمک می کند.

خاصیت روغن کنجد,خواص روغن كنجد

فواید روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد برای سلامت خواب مفید است

تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان از بی خوابی رنج می برند و مشکل خواب دارند.

استفاده از روغن کنجد روی صورت به آنها کمک می کند تا آرام شوند و کمک می کند سریعتر و بهتر بخوابند.

وقتی روغن کنجد را قبل از خواب بمالید، احساس سنگینی و آرامش می کنید و به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی در رختخواب خود فرو بروید.

بیشتر بخوانید:  خواص و روش مصرف سیب زمینی بنفش

اگر محیط مناسبی را تنظیم نکنید، مانند یک اتاق روشن یا یک اتاق پر سر و صدا، نباید انتظار داشته باشید که کمک کند.

این روغن به شما کمک می کند قبل از رفتن به رختخواب آرام و آرام شوید.

می تواند به بهبود خراش ها و سوختگی ها کمک کند.

در حالی که روغن کنجد را می توان برای فواید سلامتی مصرف کرد، اما می توان از آن به صورت موضعی برای خراش ها و سوختگی ها نیز استفاده کرد.

ازن یک گاز طبیعی است که می توان از آن برای دارو استفاده کرد. تاریخ استفاده بالینی آن به سال 1914 باز می گردد، زمانی که از آن برای درمان عفونت ها در طول جنگ جهانی اول استفاده می شد. روغن های تقویت شده ازن که به روغن های ازن معروف هستند، به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوستی مختلف استفاده می شوند.

در یک مطالعه روی موش، درمان موضعی با روغن کنجد ازن دار با سطوح بالاتر کلاژن در بافت اسکار مرتبط بود.کلاژن 1 یک پروتئین ساختاری ضروری برای بهبود زخم است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که درمان موضعی با روغن کنجد سوختگی و خراش را در موش کاهش می دهد، اگرچه هیچ تحقیقی در مورد انسان انجام نشده است.

شاید توانایی این روغن در بهبود خراش ها و سوختگی ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باشد.

روغن کنجد,فواید روغن کنجد

فواید روغن کنجد برای درمان خراش های دهان و لثه

روغن برای موهای شما مفید است.

روغن کنجد 9 نه تنها برای مو مفید است، بلکه برای کل سر به خصوص پوست سر نیز مفید است.

روغن کنجد غنی شده با ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هایی که سلول های مو را تغذیه می کنند، راهی عالی برای حفظ سلامت مو و پوست سر شماست.

مواد موجود در روغن موها را تغذیه می کند و به آنها کمک می کند تا موهای خاکستری را معکوس کنند، پوست سر را تسکین داده و به موهای شما ظاهری درخشان می بخشند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند شوره سر است. مالیدن روغن کنجد روی سر با خواص ضد باکتریایی که دارد از شوره سر بیشتر جلوگیری می کند و به کاهش احساس خارش که گاهی شوره سر ایجاد می کند کمک می کند. به افرادی که مشکل شپش دارند کمک کنید.

همچنین به ریزش موی ناشی از استرس کمک می کند. پس از مالش سر به دلیل احساس خنک شدن به فرد کمک می کند تا بیشتر استراحت کند.

روغن کنجد همچنین به دلیل گردش خون سالم در پوست سر باعث رشد مو می شود و ساقه مو را تغذیه می کند.

اگر مشکل خشکی مو دارید، معجونی وجود دارد که می توانید آن را در خانه با روغن کنجد و آبلیمو برای موهای خشک درست کنید.

اگرچه تحقیقات محدود است، برخی شواهد نشان می دهد که روغن کنجد ممکن است مزایای زیر را داشته باشد:

علاوه بر مکمل این فواید، برخی دیگر از فواید روغن کنجد می تواند به حرکات روده، سلامت چشم، جلوگیری از خماری، کاهش سطح سدیم، کمک به مشکلات یبوست و ماساژ نوزادان با روغن کنجد کمک کند.

استفاده موضعی می تواند درد را تسکین دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که ماساژ روغن کنجد می تواند به کاهش درد دست و پا کمک کند.

می تواند سلامت مو را بهبود بخشد. مواد موجود در این روغن می تواند درخشندگی و استحکام مو را افزایش دهد.یک مطالعه 8 هفته ای نشان داد که مصرف روزانه مکمل های حاوی کنجد و ویتامین E باعث تقویت استحکام و درخشندگی موها می شود.

بیشتر بخوانید:  روغن سویا | موارد استفاده، عوارض جانبی

روغن کنجد، خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی آن به شما کمک می کند تا با باکتری های موجود در دهان خود مبارزه کنید و همچنین هر گونه ضایعه ای را که ممکن است در دهان و لثه دارید درمان کنید.

فقط 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را تا جایی که می توانید در دهان بمالید و باکتری ها را از بین می برد.

خواص روغن كنجد,خواص روغن کنجد خوراکی

روغن کنجد خواص بی شماری دارد

آیا استفاده از روغن کنجد برای پوست بی خطر است؟

روغن کنجد برای اکثر افراد بی خطر است، زیرا هر عنصری می تواند باعث واکنش شود، به خصوص اگر پوست حساسی دارید، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن یک آزمایش پچ انجام دهید.

برای تست پچ مراحل زیر را دنبال کنید:

قسمت بالای بازو داخلی نزدیک آرنج را بشویید و خشک کنید.

مقدار کمی روغن کنجد را با پنبه تمیز به محل مورد نظر بمالید.

به مدت 24 ساعت روی آن را با گاز بپوشانید.

اگر احساس سوزن سوزن شدن یا خارش کردید، گاز را بردارید، محل را بشویید و استفاده از روغن را متوقف کنید.

اگر آن را احساس نکردید، گاز را برای 24 ساعت کامل بگذارید و سپس آن را بردارید.

اگر پوست شما صاف و شفاف به نظر می رسد، احتمالاً به روغن کنجد حساسیت ندارید و می توانید آزادانه آن را روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به کنجد حساسیت دارید از روغن کنجد استفاده نکنید.

روغن کنجد خواص,فوایدروغن کنجد

روغن کنجد کاربردهای زیادی دارد.

نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد 1 یک روغن ضروری نیست، بنابراین نیازی به رقیق کردن آن قبل از استفاده نیست.

سعی کنید روغن کنجد بدون مواد افزودنی و سایر مواد شیمیایی پیدا کنید، برچسب محصول را بخوانید تا متوجه شوید که روغن خالص است یا چیز دیگری به آن اضافه شده است.

می توانید آزادانه از روغن کنجد برای ماساژ و مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

اگر از روغن کنجد برای جوش‌های سرسیاه یا آکنه استفاده می‌کنید، آن را با پنبه روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید یک شب روی پوست بماند.ممکن است بخواهید ابتدا پوست خود را لایه‌برداری کنید تا سلول‌های مرده و باقی مانده‌ها از بین برود. می تواند به جذب چربی روی پوست کمک کند.

اگر می خواهید از روغن کنجد برای پوست خود استفاده کنید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید تا ببیند آیا روغن کنجد گزینه خوبی برای نوع پوست شما است یا خیر.

کاربردهای دیگر روغن کنجد چیست؟

علاوه بر فواید بالقوه روغن کنجد برای پوست، راه های بسیار دیگری نیز وجود دارد که می توانید از این روغن استفاده کنید، از جمله:

پخت و پز: روغن کنجد دارای طعم آجیلی است که آن را برای غذاهای سرخ شده و سس های سالاد ایده آل می کند. تحقیقات نشان می دهد که فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد.

دهان شویه: کیفیت ضد باکتریایی روغن کنجد آن را به دهانشویه ای موثر تبدیل می کند.

یبوست را تسکین می دهد: شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن کنجد رقیق شده ممکن است به تسکین یبوست خفیف کمک کند.برای استفاده، 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

تغذیه کننده مو و پوست سر – همان مواد مغذی و خواصی که روغن کنجد را برای پوست مفید می کند، برای مو نیز موجود است. سعی کنید مقدار کمی روغن کنجد را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و اگر احساس خشکی کردید، فوکوس را به انتهای آن بمالید. اجازه دهید روغن حداقل ۱ ساعت روی موها یا پوست سرتان بماند سپس آن را بشویید.

منبع: سایت خویوب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …