خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی زردی را از بین می برد

کدو تنبل میوه یک گیاه علفی با ساقه های خزنده بلند و برگ های پهن است.

گلهای این گیاه زرد رنگ و میوه آن شبیه خربزه یا بسیار بزرگتر است. قسمت هایی که از کدو حلوایی استفاده می شود عبارتند از: میوه، پوست، دانه میوه، گل کدو برای تهیه ترشی کدو، مربای کدو و روغن.

خواص کدو تنبل:

• زردی (رنگ مایل به زرد) را از بین می برد.

انواع کدو حلوایی ادرارآور و تب بر هستند.

تخم کدو، به خصوص پوست سبز آن، ضد کرم است. بنابراین مصرف 75 تا 100 گرم تخم کدو برای بزرگسالان و 37 تا 50 گرم برای کودکان توصیه می شود.

خوردن کدو تنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

کدو تنبل سینه را نرم می کند و احتقان و سرفه را برطرف می کند.

• اگر کدو حلوایی پخته شده را به صورت کرم روی صورتتان بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ صورتتان روشن شده و صورتتان را درخشان و زیبا می کند. خوردن کدو تنبل غم و اندوه شما را از بین می برد.

با کدو تنبل بهتر شوید تخمه کدو حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که باعث تقویت خلق و خو می شود.

خوردن کدو حلوایی با عدس باعث دلسوزی و لطافت قلب می شود. کدو حلوایی برای درمان قولنج مفید است.

خوردن کدو تنبل مغز را تقویت می کند. روغن دانه کدو تنبل برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.

جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است، خوردن کدو قوای جسمی و روحی بدن را تجدید می کند و بافت های بدن را تقویت می کند. خوردن کدو تنبل خوابی آرام را به دنبال دارد و برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند کدو تنبل در درمان بی خوابی موثر است.

کدو تنبل طبیعت سردی دارد. کدو صفرا را تسکین می دهد.

آب تخمه کدو یبوست را از بین می برد، بنابراین باید یک فنجان آن را صبح ناشتا میل کرد.

• ابن سینا طبیب شهر اسلامی برای رفع سرما و درد و بی خوابی و خستگی عصبی کدو تجویز می کرد.

کمپوت کدو حلوایی مخلوط با سیب، غذای ملین خوبی است و در رفع یبوست تاثیر زیادی دارد.

از آنجایی که کدو تنبل به راحتی پخته می شود، برای معده های ضعیف غذای بسیار مفیدی است.

بیشتر بخوانید:  روش های دم كردن قهوه

کدو تنبل پخته را به کودکان، سالمندان و کسانی که از عفونت بهبود می یابند، بدهید.

کدو تنبل پخته شده با عدس غذای خوبی برای احتقان سینه است.

• کدو تنبل برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و در نتیجه لاغرتر می شوید

کمپوت کدو تنبل برای کسانی که از سنگینی معده و اسهال رنج می برند مفید است. برای این کار می توانید 100 گرم گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر بجوشانید تا نصف آب آن تبخیر شود. . آب کدو حلوایی که به ترتیب فوق به دست می آید در تسکین درد بواسیر موثر است. بنابراین نوشیدن آب کدو سه بار در روز تجویز می شود.

خواص کدو حلوایی,خاصیت کدو تنبل

کدو تنبل یک غذای فوق العاده مفید برای معده های ضعیف است.

بر اساس نتایج مطالعات متعدد، کدو تنبل سلول های مغز را فعال کرده و حافظه را به میزان قابل توجهی تقویت می کند. پزشکان می گویند که کدو تنبل هضم را تسهیل می کند.

خوب است بدانید که ارزش غذایی و کالری کدو تنبل 45 کالری در 100 گرم است.

• اگر پوست خام کدو تنبل را به عنوان مرهم روی زخم های سطحی پوست یا سوختگی های شدید بمالید، پوست را نرم می کند.

کمپوت کدو حلوایی مخلوط با سیب غذای مفیدی برای بیماران مبتلا به ورم پروستات است. آب کدو حلوایی پخته ادرار آور خوبی است و برای درمان ناراحتی های کلیه و مثانه استفاده می شود.

ضماد کدو تنبل له شده برای سردرد و درد شقیقه ها بسیار مفید است.

آب کدو تنبل استخراج شده از آن برای بیماران مبتلا به یرقان مفید است.

• اگر سه روز صبح روزه بگیرید، هر بار 5 مثقال تخمه کدو را له کنید و آب آن را بنوشید، داروی بی نظیری برای از بین بردن کرم کدو است.

مربای کدو تنبل و اعصاب را تقویت می کند. کدو ترشی اشتها آور و هضم کننده است.

کدو را می پزند و به عنوان مرهم برای رفع تورم و التهاب ناحیه مورد نظر استفاده می کنند.

غرغره کردن با آب کدو حلوایی برای درمان گلودرد مفید است. پوست سوخته کدو تاثیر معجزه آسا و بسیار سریعی در بند آوردن خونریزی دارد، بنابراین بلافاصله خونریزی را قطع می کند و دو لبه زخم را به هم می پیوندد و سوزش و ناراحتی زخم را خیلی سریع برطرف می کند.

بیشتر بخوانید:  خواص و مضرات خرمالو

پوست سوخته کدو برای درمان سوختگی مفید است، برای این منظور باید پوست سوخته کدو را در روغن زیتون یا غذا مخلوط کرده و روی محل سوختگی بمالید.

خوردن 35 گرم تخمه کدو تنبل خام در روز برای درمان سوزش سر دل، زخم معده، خس خس سینه، اختلالات خونی، خونریزی ریه و تسکین مفید است.

تخم کدو برای رفع بی خوابی بسیار مفید است و حداکثر مقدار این روغن در هر بار 35 گرم است.

تخمه کدو برای درمان سل، تب، تشنگی و زخم روده مفید است.

انواع کدو تنبل ویتامین های زیادی دارد و برای بیماری های قلبی بسیار مفید است.

ضماد کدو برای درمان جوش مفید است. ضمادها و پمادهای تهیه شده از برگ های تازه یا پالپ تازه باعث سوختگی در زخم های ملتهب، کبودی ها و خراش های جزئی روی پوست می شوند.

• کدو تنبل سرشار از ویتامین (A) است و اگر آب کدو له شود و در شیر یا آب پخته شود، آن را خنک کرده و برای رفع تشنگی ناشی از تب استفاده می کنند.

بر اساس نتایج یک بررسی جدید، کدو تنبل علاوه بر خواص متعدد از پیری پوست جلوگیری می کند. کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان است.

خوردن 150 گرم در روز نیاز بدن به فیبر را تامین می کند. کدو تنبل به دلیل داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن بسیار مغذی است.

درمان بیماری با کدو حلوایی, آشنایی با خاصیت کدو حلوایی

خوردن تخمه کدو تنبل می تواند خلق و خوی ما را نیز بهبود بخشد

پوست سوخته کدو حلوایی پوسته پوسته شدن و لکه های سفید را درمان می کند، برای این کار باید پوست کدو را خشک کرده و بسوزانید، سپس این پوست سوخته را در سرکه مخلوط کنید و حداقل روزی یک بار آن را به محل مورد نظر بمالید تا بهبودی حاصل شود.

• پوست سوخته کدو برای درمان خونریزی های داخلی و انبوهی که گفته شد مفید است.

خوردن روغن کدو تنبل برای درمان افسردگی، غم و اندوه، عصبی بودن، مالیخولیا و تشنج بسیار مفید است.

راهنمای خرید و نگهداری کدو تنبل

احتمالاً انواع مختلفی از کدو تنبل را در فروشگاه ها دیده اید: کدو تنبل گرد، پهن، نارنجی، رنگارنگ، گاهی اوقات با لکه های سبز نیز ناپدید می شوند. برای خرید کدو تنبل چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟

بیشتر بخوانید:  خواص گلابی

کدو سبز طعم و مزه ندارد. به همین دلیل فقط برای تنظیم جداول استفاده می شود. نوع پرتقال خوشمزه تر است که در شمال ایران مرسوم است و به دو شکل گرد و گلدانی موجود است.

برای خرید کدوهایی که با کمی فشار می توانید علائم له شدن را زیر دست خود احساس کنید، آنهایی را انتخاب کنید که پوستی سفت، صاف و بدون چین و چروک دارند. توجه کنید، هرچه کدو تنبل لکه‌های کمتری داشته باشد یا اصلاً نداشته باشد، بهتر است. هر چه سنگین تر باشد، بالشتک آن بیشتر است.البته کدو تنبل های کوچک تر ترد و آبدارتر هستند.

کدو تنبل از یک قسمت باریکتر و کشیده تر (گردن کدو تنبل) و یک قسمت نسبتاً کروی شکل که کمی تفاله دارد و تخم ها در این قسمت قرار دارند تشکیل شده است. چون قسمت گوشتی آن برای کسانی که کدو میخرند مهم است، بنابراین برای انتخاب کدو تنبل پرتر و پرتر باید کدوهایی را انتخاب کنید که گردن بلند و کلفتی دارند (چون این قسمت فقط گوشتی است و دانه ندارد). هر چه قطر گردن کدو بیشتر به قسمت کروی آن متمایل باشد بهتر است و همچنین کدو باید سنگین باشد (که نشانه پر بودن آن است). اگر کدو تنبلی با این ویژگی بخرید، بعد از برش متوجه می شوید که تقریبا تمام گردن آن گوشت است.

کدو حلوایی را می توان قبل از برش در جای خنک و بیرون از یخچال نگهداری کرد اما بعد از برش اگر قصد استفاده از کدو حلوایی کامل را ندارید باید آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید بدون اینکه دانه ها را بردارید.

می توان آن را به سه روش آب پز، بخارپز یا کبابی پخت.اگر کدو تنبل خریداری شده بیشتر از مصرف هفتگی شما است، توصیه می کنیم آن را بخارپز کرده و در بسته بندی کوچک در فریزر نگهداری کنید. تا زمانی که این کدو حلوایی منجمد ظرف یک ماه خورده شود، در غیر این صورت ارزش غذایی خود را از دست می دهد.منبع: سایت خوی

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …