خواص پنیر فتا

پنیر فتا چیست؟

از فواید و خواص پنیر فتا چه می دانید؟

در 100 گرم پنیر فتا، مقدار کمی شکر، 14 گرم پروتئین خوشمزه وجود دارد. پنیر فتا به دلیل استفاده از شیر گوسفند و بز به راحتی قابل هضم است.

فتا سالم ترین پنیر جهان است که هیچ کس درباره آن صحبت نمی کند.

اگر از طرفداران غذاهای مدیترانه ای یا خاورمیانه ای هستید، با فتا آشنا هستید. وجود نمک در آن طعم پنیر فتا را منحصر به فرد می کند. شاید تعجب کنید که بدانید برخی افراد فتا را سالم ترین پنیر می دانند، به خصوص اگر از شیر گوسفند یا بز تهیه شده باشد.

پنیر فتا حاوی پروتئین قابل توجهی است. کلسیم، ویتامین های گروه B، کمپلکس ریبوفلاوین، ویتامین B6، B12 و اسید پانتوتنیک؛ ویتامین A؛ اهن؛ فسفر روی فلزی؛ و بسیاری از مواد معدنی کمیاب (سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز).

پنیر فتا واقعی از شیر گاو درست نمی شود. این پنیر شور که هزاران سال پیش نشات گرفته است، تحت فرآیند ترشی شدن قرار می گیرد که طعمی استثنایی به آن می دهد. فتا اصلی فقط در مناطق خاصی از یونان ساخته می شود.اگرچه ماده اصلی این پنیر شیر گوسفند است، اما می توان آن را با 30 درصد شیر بز نیز تهیه کرد.

خواص پنیر فتا,آشنایی با خواص پنیر فتا

پنیر فتا شایسته هضم سریع است

دوستی با 5 ویژگی پنیر فتا

1. صلاحیت هضم

بسیاری از افراد به لاکتوز عدم تحمل دارند، به این معنی که در هضم لاکتوز، قند موجود در شیر گاو، مشکل دارند. برخی دیگر نمی توانند پروتئین های موجود در لبنیات را هضم کنند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت ژامبون کالباس و بیکن در چیست؟

شیر گوسفند و بز که با آن پنیر فتا درست می شود نسبت به شیر گاو لاکتوز کمتری دارد. و این، قند در طول فرآیند ساخت پنیر بیشتر تجزیه می شود.

بسیاری از مردم وقتی متوجه می شوند که فتا از شیر گاو تهیه نمی شود، ممکن است از خوردن فتا لذت ببرند.

اگر در هضم شیر گاو مشکل دارید، بسته پنیر را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که از شیر بز یا گوسفند تهیه شده است.

2. ویتامین B6 و هیستیدین

هیستیدین یک اسید آمینه ضروری در فتا است که برای محافظت از سلول های عصبانی، ساخت گلبول های قرمز خون و محافظت از بافت ها در برابر تشعشعات و آسیب فلزات سنگین مورد نیاز است.

همچنین به انتقال دهنده های عصبی هیستامین و کارنوزین متابولیزه می شود که در پاسخ ایمنی، هضم و عملکرد صحیح مغز و ماهیچه های جنسی نقش دارند.

هیستیدین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و ماهیت ضد التهابی دارد.علاوه بر این، هیستیدین درمانی برای آرتریت روماتوئید و اختلالات روانپزشکی بسیار موثر است.

از طرفی کارنوزین باعث کاهش خستگی عضلانی و بهبود عملکرد عضلات می شود.

در واقع، گروه ویتامین B6 دارای بیش از صد آنزیم است. هیستیدین برای سنتز هیستامین و کارنوزین به ویتامین B6 نیاز دارد. از آنجایی که هر دو در پنیر فتا یافت می شوند، منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است.

خواص درمانی پنیر فتا, خاصیت درمانی پنیر فتا

پنیر فتا حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است

3. مقدار زیادی پروتئین

پروتئین برای بازسازی و ساخت عضله بسیار مهم است. همچنین برای ساختار، عملکرد و تنظیم اندام ها و بافت ها ضروری است. انواع مختلف پروتئین ها به عنوان آنتی بادی، آنزیم، پیام رسان و ناقل عمل می کنند. دریافت مقدار کافی و متعادل با هر وعده غذایی مهم است.

بیشتر بخوانید:  کاربرد خوراکی روغن نارگیل

مواد مغذی موجود در پنیر فتا,فواید پنیر فتا

داشتن پروتئین یکی از فواید پنیر فتا است

4. کلسیم و سلامت استخوان

می دانیم که کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است. تقریباً 99 درصد کلسیم بدن در آنجا یافت می شود.شاید ندانید که نقش مهمی در انتقال اکسیژن بین سلول ها، لخته شدن خون، عملکرد ماهیچه ها و انتقال عصبی دارد.

کلسیم یک ماده مغذی ضروری است، بدن قادر به تولید آن نیست و باید از طریق غذا تامین شود. ما کلسیم و سایر مواد معدنی را از طریق ادرار، مدفوع، عرق، ناخن ها و پوست از دست می دهیم. بنابراین کلسیم باید به طور مداوم به بدن برسد. بسیاری از افراد به طور منظم کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، بنابراین بدن آنچه را که نیاز دارد از استخوان ها می گیرد و با افزایش سن آنها را ضعیف می کند.

30 گرم فتا حاوی 14 درصد کلسیم توصیه شده روزانه است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D است که یکی از مواد مغذی لازم برای جذب کلسیم است.

5. ویتامین A

ویتامین A بیش از اینکه یک ماده مغذی ضروری برای بینایی باشد، برای سلامت پوست، عملکرد سیستم ایمنی، تشکیل و نگهداری اندام های بدن، تولید مثل و ارتباط بین سلول ها ضروری است.

بیشتر بخوانید:  نكات پخت كباب ترش و کته کباب

به طور کلی، ویتامین A مسئول متفاوت ساختن هر سلول در بدن است. پنیر فتا حاوی دوز مطلوبی از این ویتامین محلول در چربی است. چربی سالم موجود در پنیر فتا به جذب ویتامین A کمک می کند.

فایده های پنیر فتا, خواص داروئی پنیر فتا

یکی از فواید پنیر فتا این است که مقدار زیادی کلسیم دارد.

همه چیز در تعادل

در حالی که فتا یکی از سالم ترین پنیرهایی است که می توانید بخورید، چیزی نیست که بخواهید 2 پوند از آن را در یک وعده بخورید.در پنیر فتا مقدار زیادی سدیم وجود دارد. نمک زیاد می تواند منجر به فشار خون بالا و کمبود پتاسیم شود.

چربی فتا برای مغز مفید است، اما چربی اشباع بیش از حد برای سیستم گردش خون مضر است.

در خرید پنیر فتا به چه نکاتی توجه کنیم؟

• اگر فتا از شیر گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز تهیه نشده باشد، واقعی نیست. اگر می توانید فتا یونانی بخرید، این فتا اصلی است. قوانین تهیه پنیر فتا در یونان سختگیرانه است و یونانی ها آن را می دانند.

• اینکه پنیر فتا از خواص بالایی بهره می برد. استفاده از شیر گوسفند و بز باید ارگانیک بوده و حاوی ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی نباشد.

• فتا باید همیشه سفید باشد و در آب نمک نگهداری شود تا تازه بماند. اگر زرد باشد پنیر در معرض هوای خارج از آب نمک قرار گرفته است.

پنیر فتا باید سوراخ های کوچکی روی سطح خود داشته باشد و نیمه جامد باشد. پنیر فتا ترد نشانه پنیر تهیه شده از شیر گاو است.

.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …