خواص نان سنگک

هر کاری که هوشمندانه و برای رضای خدا و خدمت به مردم انجام شود ماندگار و ماندگار است یکی از این کارهای عام المنفعه طرز تهیه و پخت نان سنگک است که سابقه آن به زمان شیخ بهایی می رسد. .

آشنایی با خواص نان سنگک, خاصیت نان سنگک

به دلیل نرمی خمیر نان سنگک، شیخ بهایی تنور سنگک را اختراع کرد.

اعجوبه ای که نه تنها در رشته های ریاضی، فلسفه، منطق و… سرآمد بود، بلکه همیشه در حل مشکلات مردم پیش قدم بود. اختراع نان سنگک با چنان دقتی اجرا شد که پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان شکل اصلی طبخ می شود و محبوب ترین نان ایرانی است. در سالنامه کمیته نانوایان تهران درباره تاریخچه و چگونگی پیدایش نانوایی و نان سنگک آمده است:

شاه عباس برای رفاه سربازان خود که غالباً در سفر به نان و خورش نیاز داشتند و لازم بود به هر شهری برسند و نانواییانی داشته باشند که نان کافی برای مصرف سربازان تهیه کنند، چاره جویی کرد و خواست. تا «شیخ بهایی» این مشکل را حل کند. که یکی از دانشمندان ایران بود.

چون در طول سفر سربازان باید از شهرهای مختلف آرد تهیه می کردند و آرد هر شهر با شهر دیگر متفاوت بود، این نان باید طوری پخته می شد که از هم نپاشد و قابل استفاده باشد.بنابراین، آرد آنها مخلوطی از انواع مختلف آرد بود و همچنین برای تسهیل هضم باید با سبوس گندم مخلوط می شد. رنگ این نان تیره است و به دلیل وجود انواع آرد، چسبندگی آن کم است و باید روی سنگ پهن شود تا ریزش نکند.

بیشتر بخوانید:  خواص گلبرگ زعفران

تنور نان سنگک

به دلیل نرمی خمیر نان سنگک، شیخ بهایی تنور سنگک را اختراع کرد. نان سنگک یکی از بهترین نان های ایرانی از نظر طعم، طعم، هضم، بهداشت و سلامت است که مورد توجه خانواده ها به ویژه در ماه مبارک رمضان است. از ویژگی های این نان پختن آن بر روی سنگ های داغ است که به آن کیفیت می بخشد.

ویژگی های نان سنگک,خواص نان سنگک

نان سنگک حاوی ویتامین، کلسیم، پروتئین و آهن است.

ویژگی های نان سنگی.

نان سنگک حاوی ویتامین، کلسیم، پروتئین و آهن است. نان سنگک از آرد کامل تهیه می شود. یکی از خصوصیات خوب این نان طعم، عطر، مغذی و سیری آن است. روش طبخ سنتی این نان و شکل و طعم متمایز آن نسبت به سایر نان ها باعث شده است که در فرهنگ و سفره ایرانیان ارزش بالایی به آن داده شود و مخصوصاً در وعده صبحانه اولویت با نان سنگک است.

بیشتر بخوانید:  نکات پخت مربا

نان سنگک برای کودکان نیز بسیار مفید است، به خصوص در دورانی که سلول های عصبی در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار کودکان را باهوش و خوش رفتار می کند.از طرفی چون بیشتر برای نان سنگک از آرد سبوس دار استفاده می شود و آرد سبوس دار ویتامین ها و مواد معدنی خود را حفظ می کند، استفاده از این نوع نان توصیه می شود، چون نان سنگک فیبر زیادی دارد، هضم آن آسان است. و ارزش غذایی بالایی دارد.

سنگ یکی از قدیمی ترین نان های ایرانی.

نان سنگک یکی از قدیمی ترین نان های ایرانی است. بنابراین برخی این نان را پیش از ورود اسلام به ایران و برخی آن را دوران شاهان صفوی می دانند. در بین نان های سنتی و ملی ایران از جمله نان لواش، تافتون و بربری، نان سنگک بهترین نوع نان از نظر کارشناسان تغذیه است و حتی برخی اغراق می کنند که بهترین نوع نان جهان است. (برخی منابع نیز قدمت نان سنگک را قبل از ورود اسلام به ایران و در زمان شاهان ساسانی می دانند).

ذخیره؛ فاکتور خوشمزه نان سنگک

نان سنگک که از نظر طعم، طعم، هضم، بهداشت و سلامت بهترین نان ایرانی است، از ترکیب آرد مرغوب و سالم، آب خالص و کمی نمک تهیه می شود. به گفته کارشناسان، آنچه باعث شده نان سنگک پیشتاز نان های سنتی ایرانی باشد؛ آرد این نان است.

بیشتر بخوانید:  خواص شاهی

آرد این نان باید گندم سالم و مرغوب و بدون هیچ نوع آرد دیگری مانند جو یا لوبیا باشد.میزان سبوس آرد سنگک باید 7 درصد باشد اما برخی از نانوایان از آرد تافتون یا لواش استفاده می کنند که سبوس آن 13 درصد است. اگرچه سبوس زیاد نان را کمی سبک می کند، اما کیفیت لازم را ندارد.

آشنایی با خواص نان سنگک, خاصیت نان سنگک

یکی از ویژگی های خوب نان سنگک طعم، عطر، مغذی و سیری آن است.

نان فقط یک غذای سیر کننده نیست. منبع کربوهیدرات، فیبر، روغن، مواد معدنی و برخی ویتامین ها است. این بدان معنی است که بسیاری از آنچه بدن ما برای متابولیسم نیاز دارد در نان است.

1. نان سالم باید کاملاً پخته و برشته شده باشد، اما سطح آن علامتی از سوختن نداشته باشد.

2. نان خوب بافتی صاف و یکدست دارد، به راحتی برش می خورد و بیات نمی شود. این ویژگی ها نشان می دهد که در پخت آن از مخمر استفاده شده است نه جوش شیرین منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …