خواص موز را می دانید؟

خاصیت موز,موز چه ویتامینی دارد

دوستی با خواص موز

خواص موز چیست؟

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. آنها حاوی مواد مغذی ضروری هستند که می توانند اثر محافظتی بر سلامت داشته باشند. خوردن موز می تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. در این مقاله به فواید و مضرات موز برای سلامتی می پردازیم.

موز چه ویتامینی دارد؟

موز غذای سنگینی است. این ماده حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، ریبوفلاوین و B6 است. همه اینها به عملکرد صحیح بدن و سلامت شما کمک می کند.

موز حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است. میوه موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است.

میوه موز بومی آسیای جنوب شرقی است و اکنون در بسیاری از مناطق گرم جهان رشد می کند. موز از نظر رنگ، اندازه و شکل متفاوت است. رایج ترین نوع آن کاوندیش است که نوعی موز دسر است. وقتی سبز شد سبز و وقتی رسید زرد می شود.

موز حاوی مقدار کافی فیبر و همچنین آنتی اکسیدان های مختلف است.1 موز متوسط ​​(118 گرم) حاوی:

پتاسیم: 9 درصد از RDI

ویتامین B6: 33 درصد از RDI

ویتامین C: 11٪ از RDI

منیزیم: 8 درصد از RDI

مس: 10 درصد از RDI

منگنز: 14 درصد از RDI

کربوهیدرات خالص: 24 گرم

فیبر: 31 گرم

پروتئین: 13 گرم

چربی: 04 گرم

هر موز فقط حدود 105 کالری دارد و تماماً از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. موز پروتئین بسیار کمی دارد و تقریباً هیچ چربی ندارد.

کربوهیدرات های موجود در موز سبز و نارس عمدتاً از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده است، اما با رسیدن موز، نشاسته به قند (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می شود.

موز,خواص موز

یکی از خواص موز پتاسیم بالای آن است

آیا موز نشاسته دارد؟

موز حاوی مواد مغذی است که سطح قند خون را تنظیم می کند.

موز سرشار از پکتین است، نوعی فیبر که به پالپ بافت اسفنجی می دهد.

موز سبز حاوی نشاسته مقاوم است که به عنوان فیبر محلول عمل می کند و از هضم سریع جلوگیری می کند.

پکتین و نشاسته مقاوم موجود در موز باعث کاهش سطح قند خون بعد از غذا و کاهش اشتها با کند کردن تخلیه معده می شود.

علاوه بر این، موز از نظر شاخص گلیسمی (GI) نیز در رتبه پایین تا متوسط ​​قرار دارد، که مقیاسی از 0 تا 100 است که نشان می دهد غذاها چقدر سریع سطح قند خون را افزایش می دهند.

مقدار GI چنار سبز حدود 30 است، در حالی که چنار رسیده حدود 60 است، مقدار متوسط ​​نهایی چنار 51 است.

این بدان معناست که موز نباید قند خون افراد سالم را افزایش دهد.

با این حال، این ممکن است در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 صدق نکند، که احتمالاً باید از خوردن مقدار زیادی موز رسیده خودداری کنند و در صورت انجام این کار، قند خون خود را به دقت کنترل کنند.

موز چه خاصیتی دارد,آیا موز نشاسته دارد

ویتامین B6 و ویتامین C از ویتامین های موز هستند.

بیشتر بخوانید:  با برنج شفته چه کنیم؟

موز سرشار از فیبر است.

موز سرشار از فیبر است. فیبر محلول هضم را کند می کند و باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. به همین دلیل است که موز اغلب در صبحانه گنجانده می شود تا بتوانید روز خود را بدون نگرانی در مورد وعده غذایی بعدی شروع کنید.

موز می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد

فیبر غذایی با بسیاری از فواید سلامتی، از جمله سلامت دستگاه گوارش مرتبط است.

1 موز متوسط ​​حدود 3 گرم فیبر دارد، بنابراین موز منبع خوبی از فیبر است.

موز حاوی 2 نوع فیبر اصلی است:

پکتین: با مصرف موز کاهش می یابد.

نشاسته مقاوم: در موز سبز یافت می شود.

نشاسته مقاوم هضم را کند می کند و در روده بزرگ می نشیند، جایی که تبدیل به غذای باکتری های خوب روده می شود و از سرطان روده بزرگ محافظت می کند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که پکتین ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.

موز می تواند به کاهش وزن کمک کند

هیچ مطالعه ای مستقیماً تأثیر موز را بر کاهش وزن آزمایش نکرده است. با این حال، موز خواص متعددی دارد که باید آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند.

1 موز متوسط ​​کمی بیش از 100 کالری دارد، اما بسیار مغذی و سیرکننده است.

خوردن فیبر بیشتر با سبزیجات و میوه هایی مانند موز با کاهش وزن همراه است.

بعلاوه، چنار سبز دارای نشاسته مقاوم‌تری است، بنابراین سیرکننده‌تر است و می‌تواند اشتها را کاهش دهد.

ویتامین های موز,میوه موز

کاهش وزن یکی از فواید موز است

موز ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت قلب به ویژه برای کنترل فشار خون است. با وجود اهمیت پتاسیم، افراد کمی پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

موز منبع غذایی عالی از پتاسیم است. 1 موز متوسط ​​(118 گرم) حاوی 9 درصد RDI است.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و افرادی که بیشترین پتاسیم را مصرف می کنند، 27 درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

همچنین، موز حاوی مقدار مناسبی منیزیم است که برای سلامت قلب نیز مهم است.

موز حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.

میوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های رژیمی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنها حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله دوپامین و کاتچین هستند. این آنتی اکسیدان ها با بسیاری از فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید:  لعاب دار کردن غذاها و انواع خورش

دوپامین موجود در موز به عنوان یک ماده شیمیایی حس خوب در مغز شما عمل می کند. در واقع، دوپامین موجود در موز از سد خونی مغزی عبور نمی کند. به جای مختل کردن هورمون ها یا خلق و خو، به سادگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

بنابراین می توان گفت: موز دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند.

موز می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید

نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات قابل هضم است که در موز سبز و سایر غذاها یافت می شود و مانند فیبر محلول در بدن شما عمل می کند.به عنوان یک قاعده کلی، می توان تخمین زد که هر چه موز سبزتر باشد، نشاسته مقاوم تری دارد.

از سوی دیگر، چنارهای زرد رسیده دارای مقادیر کمتر نشاسته مقاوم و فیبر کل هستند، اما مقادیر بیشتری فیبر محلول دارند. پکتین و نشاسته مقاوم باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری بعد از غذا می شود.

موز چه ویتامینی دارد,فواید موز

ویتامین موز

موز سبز می تواند آلرژی به انسولین را درمان کند

مقاومت به انسولین یک عامل خطر اصلی برای بسیاری از جدی ترین بیماری های جهان از جمله دیابت نوع 2 است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف 15-30 گرم نشاسته مقاوم در روز می تواند حساسیت به انسولین را در 4 هفته 33-50 بهبود بخشد.

موز سبز منبع خوبی از نشاسته مقاوم است که می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

موز می تواند سلامت کلیه ها را بهبود بخشد

پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد سالم کلیه ضروری است.

به عنوان یک منبع غذایی خوب از پتاسیم، موز ممکن است به ویژه برای حفظ سلامت کلیه مفید باشد.

خوردن موز چندین بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

به مبارزه با کم خونی کمک می کند.

به دلیل داشتن آهن زیاد در موز برای مبتلایان به کم خونی مفید است.کم خونی بیماری است که در آن تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین کاهش می یابد. این منجر به خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی می شود. اما همانطور که همیشه می گوییم، تعادل کلید اصلی است.

موز ممکن است فواید ورزش داشته باشد

موز به دلیل داشتن کربوهیدرات ها و مواد معدنی به راحتی قابل هضم اغلب به عنوان یک غذای خوب برای ورزشکاران در نظر گرفته می شود.

خوردن موز می تواند به کاهش درد و گرفتگی عضلانی مرتبط با ورزش کمک کند، که تا 95 درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:  خواص آناناس

موز سوخت عالی برای ورزش های استقامتی فراهم می کند.

خواص موز,خاصیت موز

موز سبز و نارس عمدتاً از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده است.

حفظ حافظه و تقویت روحیه

موز حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که می تواند به حفظ حافظه، بهبود توانایی یادگیری و به خاطر سپردن چیزها و تنظیم خلق و خو کمک کند.

پتاسیم

موز سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که به حفظ سطح مایعات در بدن و حرکت مواد مغذی کمک می کند و مواد اضافی را در داخل و خارج سلول ها تنظیم می کند.

پتاسیم به انقباض عضلانی و سلول های عصبانی پاسخ می دهد.ضربان قلب را منظم نگه می دارد و می تواند اثر سدیم را بر فشار خون کاهش دهد.

پتاسیم ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را با افزایش سن کاهش دهد. 1 موز متوسط ​​حاوی 422 میلی گرم پتاسیم است.

رژیم غذایی سرشار از پتاسیم برای کسانی که فشار خون بالا دارند و مستعد بیماری های قلبی عروقی هستند توصیه می شود. مصرف روزانه 1.3 گرم از این عنصر خطر حمله قلبی را تا 26 درصد کاهش می دهد.

برای درد قلب مفید است.

مصرف موز برای افرادی که از ناراحتی معده رنج می برند و در گروه خطر قرار دارند توصیه می شود. آنها حاوی آنزیم خاصی هستند که ترشح مخاطی را افزایش می دهد که از دیواره های شکم محافظت می کند.

موز منبع انرژی است.

بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی موز را به منبع عالی انرژی تبدیل می کنند. کربوهیدرات های آسان به سرعت هضم می شوند و می توانند منبع انرژی شما را تقریباً بلافاصله در صورت نیاز دوباره پر کنند.

ویتامین موز,موز چه خاصیتی دارد

فواید و مضرات موز

مضرات استفاده از موز:

برخی از افراد باید مراقب باشند که زیاد موز نخورند.

بتا بلوکرها: پزشکان اغلب این داروها را برای کاهش خطر عوارض مربوط به بیماری های قلبی عروقی تجویز می کنند.مسدود کننده های بتا می توانند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند

• مصرف زیاد پتاسیم می تواند برای کسانی که کلیه هایشان به درستی کار نمی کند مضر باشد. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی را از خون خارج کنند، می تواند کشنده باشد. افرادی که مسدودکننده های بتا مصرف می کنند باید غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز را در حد اعتدال مصرف کنند.

• آلرژی: موز می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. هر فردی که دچار خارش، کهیر، تورم، خس خس سینه یا مشکل در تنفس می شود باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد. یک واکنش شدید می تواند منجر به آنافیلاکسی شود که می تواند کشنده باشد.

• میگرن: موز می تواند در برخی افراد باعث میگرن شود.

منبع: سایت خویوب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …