خواص سبوس گندم

خواص گندم بسیار زیاد است، گندم یکی از کامل ترین غذاهای گیاهی است، جوانه گندم، علف گندم و سبوس گندم هر کدام خواص بی شماری دارند و هزاران سال است که بخشی از سفرهای مردم بوده است. در این مقاله خواص سبوس گندم گردآوری شده است.

سبوس گندم باعث کاهش وزن، استرس و خستگی و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش ما می شود.

آشنایی با خواص سبوس گندم, خاصیت سبوس گندم

سبوس گندم باعث کاهش وزن، استرس و خستگی می شود

می دانیم که پوست غلات مانند گندم، برنج و جو را سبوس و آرد حاوی این پوسته ها را آرد سبوس دار می نامند. در ایران و بسیاری از نقاط جهان آرد سفید (بدون سبوس) طرفداران بیشتری دارد و در تهیه نان، شیرینی، بیسکویت و … بیشتر رایج است.

با مصرف روزانه سبوس گندم می توان از پوکی استخوان، یبوست، «اختلالات روده بزرگ»، کم خونی، چاقی، چربی خون، سرطان روده بزرگ، بیماری های قلبی عروقی، سوء هاضمه، ضعف عصبی، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد.

سبوس گندم برای درمان یبوست مفید است

در تنظیم دستگاه گوارش و رفع یبوست، هیچ ماده ای به اندازه قدرت سبوس نیست و سبوس باعث حرکت مدفوع در مجاری روده کوچک و بزرگ می شود و حرکات مواج روده ها را تقویت می کند، در نهایت ملین است و یبوست را برطرف می کند.

بیشتر بخوانید:  خواص گوشت بلدرچین

تاثیر مصرف سبوس گندم بر کاهش وزن

از آنجایی که سبوس گندم منبع غنی فیبر است، می تواند انتخاب خوبی برای میان وعده ها در طول روز باشد. مکمل های سبوس گندم برای کاهش وزن مناسب هستند. هنگامی که سبوس گندم با آب در روده ترکیب می شود، حجم محتویات روده افزایش می یابد و به شما احساس سیری می دهد. یکی از موادی که بیشترین استفاده را برای کاهش وزن زیاد دارد، غذاهای فیبری هستند.

ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و پیری زودرس مو در سنین جوانی و میانسالی جلوگیری می کند. و پوست را شاداب می کند. یک قاشق غذاخوری سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را بنوشید و یک سوم آب را به پوست سر بمالید.

بیشتر بخوانید:  شیوه های از بین بردن بوی زهم ماهی

علاوه بر فواید ذکر شده، ویتامین های سبوس برای پوست صورت بسیار مفید است. بنابراین، دو قاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت خود بمالید.

دیواره بیرونی گندم یا سبوس حاوی مقادیر زیادی فسفر، ویتامین E، ویتامین های گروه B، منیزیم، روی، آهن و کلسیم است. بنابراین توصیه می شود مادران در دوران بارداری و شیردهی از آن استفاده کنند.مصرف مداوم سبوس گندم باعث افزایش قد در نوجوانان و کودکان می شود.

فیبر موجود در سبوس باعث می شود هضم مواد نشاسته ای با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه قند به آرامی و به مقدار کمتر وارد خون می شود و همچنین از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند.

خواص سبوس گندم,فواید سبوس گندم

سبوس گندم از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند

ضد خستگی و استرس

مطالعه ای در دانشگاه کاردیف با حضور 139 داوطلب نشان داده است که خوردن غلات غنی از فیبر به مدت دو هفته می تواند احساس خستگی را کاهش دهد. در این آزمایش افرادی که فیبر بیشتری دریافت کرده بودند استرس کمتری داشتند و خستگی و اختلالات شناختی کمتری نسبت به بقیه داشتند.

بیشتر بخوانید:  خواص و مضرات مصرف تربچه

نحوه استفاده از پودر سبوس گندم

روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری پودر سبوس گندم برای هر نفر در انواع غذاها مانند سوپ و خورش، سالاد، ماست و خورش، کتلت، نارگیل و سیب زمینی سبزیجات، انواع غذاها و یا یک قاشق غذاخوری در یک لیوان ریخته شود. شیر یا از انواع آب میوه استفاده کنید.

آیا مصرف سبوس گندم به تنهایی خوب است؟

من استفاده از سبوس را به تنهایی توصیه نمی کنم، اما یک قاشق غذاخوری در روز به طور جداگانه می توان به افرادی که تحت شرایط خاصی دچار یبوست هستند، مانند زنان باردار یا شیرده داده شود.

خطر مصرف زیاد سبوس گندم!

مصرف زیاد سبوس باعث اسهال، انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود. کارشناسان تاکید می کنند در مصرف سبوس نباید از مصرف مایعات به خصوص آب، آب میوه و روغن زیتون غافل شد. این مواد باعث افزایش اثربخشی سبوس در حفظ سلامت بدن می شود منبع: خوی وب

.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …